Saturday 10 March 2012

Mama!I love You!

  "Mama & Papa bergaduh lagi?"kataku sambil mengeluh.Ketika itu aku berada di dalam bilik sedang hadap lappy,design blog baru //Arin II Time tu hujan . "Hurrgh ! tensionnyee ! Semalam gaduh,hari ni pon nak gaduh lagi!"Kemudian,aku terdengar bunyi dentuman pintu yang sangat kuat & aku kan kuat melatah,apelagi.."OMK"O Mak Kau laa jawabnye !.Agak2 boleh dengar kot satu lorong.Pastu aku pon keluar dari bilik..nak tengok ape yang sedang berlaku.Kemudian aku terfikir"Hmm..Along keluar,adik?Adik mane adik?!"Ya Allah..kau lindungilah adikku & janganlah perkara itu berulang lagi Ya Allah.
                            --------------------------------------------------------------------------------------
  Sebaik sahaja aku sampai di ruang tamu*perlahan-lahan (nak carik adik)&(takut papa nampak) . "Aaaaa!..Papaaaa !!!"Jangan pukul adik!"aku menjerit sebaik saja aku melihat papa melepaskan amarahnya pada adik lelakiku,Izzat."Kakak,tolong adik akak!".Adik berkata kepadaku.Ternyata benar,"pisang berbuah dua kali"papa memukul adik lagi :'(.Mama mengurungkan dirinya di dalam bilik.Papa yang terkenal dengan sikap panas barannya menjerit kepadaku"Ahh,Kau diam!Kau nak kena pukul macam adik tak guna kau ni ke?Perangai mak & anak sama ja!Baik aku carik betina lain!>:|" amuk papa menjadi-jadi.Aku hanya mampu menangis.Siapa la aku nak membalas,umur baru form 5..
                          --------------------------------------------------------------------------------------
  Mama yang berada di dalam bilik mendengar kata2 papa,segera keluar mendapatkan suami nya."Abang,jangan tinggalkan Ina,bang!Jangan tinggalkan anak2 bang".Mama berkata sayu ... Papa menjerit seperti orang mabuk "Ah!Mulai saat ini,aku & kau tak de pape hubungan lagi dah!Aku ceraikan kau talak 3 !"
Bagai kilat yang sambar-menyambar,berdentam-dentum,hati mama bagaikan hati ayam yang dihiris-hiris untuk digoreng*budak2 tak elok makan. Mama menangis meraung-raung..aku pon terduduk atas lantai & menangis.."Papa,sanggupnya papa buat kiteorang macam ni!"
                            --------------------------------------------------------------------------------------
  Papa segera mengambil barang2 penting & keluar dari rumah.Secara tiba2,mama terjatuh & pengsan !
"Mama,mama!Bangun mama!" adik & aku menjerit...Segera aku menelefon along & ambulans...Dalam masa 10 minit,Along & ambulans datang & mama segera dikejarkan ke Hospital Sungai Buluh.Aku menceritakan kepada along.Along begitu kecewa dengan sikap papa yang main lepas tangan itu.
                            --------------------------------------------------------------------------------------
  Mama dimasukkan ke Wad ICU . Aku pelik..kenapa mama masuk wad ICU?bukankah mama pengsan saja?Seorang doktor wanita keluar dari wad mama.Aku & along pergi ke doktor itu & bertanya fasal mama.
Mujurlah ketika itu nenek & atukku ada & dapat menjaga adik..Along bertanya kepada doktor itu"Doktor,bagaimana dengan mama saya doktor?" Sedikit sayu raut muka doktor berkulit sawo matang itu..
Beliau berkata"Sila bawak bersabar & bertenang bila saya cakap ni..Mama awak berdua..mengalami penyakit PARU-PARU BERAIR ! " Oh Mama..hatiku berdetik.Along terduduk di kerusi yang telah dikhaskan untuk pelawat.Kolam mataku panas & keluar cecair jernih,,tidak sanggup ku tahan air mataku ini!
                            --------------------------------------------------------------------------------------
  Mama koma di hospital selama sebulan setengah . Aku & adik tidak bersekolah kerana kami mahu menjaga mama di hospital.Pada hari Jumaat,malamnya..Mama telah sedar ! tetapi mama sukar hendak bernafas.Tersekat-sekat.Mama memanggil kami bertiga seraya berkata kepada Along"Along,jaga adik-adik kamu ya sayang"."Kakak sayang,belajar elok-elok ya!Kerja bagus-bagus!Bila mama dah tak ada nanti..kakak boleh beri duit kat adik nak belajar nanti"kata Mama sambil mengusap mukaku perlahan."Adik,jangan tak sekolah,kakak pon":')"Ma..maaa..nnaakk..a..aa..nak m..maama SOLAT 5 waktu..
Doaa..aakan maam..aa yye" Aku,Along & adik menangis kesedihan."Mama,jangan tinggalkan kiteorang Mama!Siapa yang nak tidurkan adik nanti?Siapa yang nak masak untuk kiteorang lagi nanti?Siapa yang akan menghantar kita pergi sekolah nanti?Siapa yang akan mengajar kiteorang nanti?"Aku menjerit & menangis!
Atuk&nenek juga sedih & menyuruh mama mengucap 2 kalimat syahadat . Mama mengucap dengan tenang dan menghembusakan nafasnya yang terakhirr!"Mamaaaaaaa !!!!!!!!"Kami menjerit.
                               -------------------------------------------------------------------------------------
  Genap 2 bulan mama kembali ke Rahmatullah . Aku masih tidak dapat melupakan mama..Siapa yang boleh melupakan kenangannya dengan mama selama 17 tahun?Tiada Siapa! Soal Papa? buat ape nak pikir..:(
Aku sentiasa ingat pesanan terakhir arwah mama..Ya!Aku mahu cemerang!Aku tak mahu sedih-sedih lagi!Aku mesti Tabah!Aku mesti Redho dengan pemergian mama!Aku mesti menjaga adik!Aku akan melakukan segalanya yang mama suruh!
                              -------------------------------*TAMAT*------------------------------------------

100% Arin Punye Cerita
*rekaan semata mata.not real*
Sayang Mama!

THANKS FOR READING. DROP YOUR COMMENT PLEASE?

No comments: